Femke Derks - Fem Home

Femke Derks - Fem Home

- Richting & Acceleratie - Accountancy - Klant in beeld

Toen Femke Derks samen met haar man en schoonzus haar bedrijf in home textiles begon, dienden zich de eerste tekenen van de crisis aan. Die bleek uiteindelijk een uitkomst. ‘Het stimuleerde ons creatieve denken en onze flexibiliteit om dat wat we voor ogen hadden daadwerkelijk te realiseren.’

Tien jaar werkte Femke voor een bedrijf in karpetten. ‘Daar ontwikkelde ik mijn liefde voor textiel. Ik word bijvoorbeeld heel blij van mooie weefsels of het fijne gevoel van kasjmierwol. Gaandeweg ontstond het idee om het breder te trekken dan enkel karpetten en een eigen lijn in home textiles neer te zetten.’

Ze bedacht het concept voor wat Fem Home zou worden aan de keukentafel, samen met haar schoonzus en haar man die vertegenwoordiger is in Italiaanse meubels. Een stijlvaste collectie in home textile, gereed product: karpetten, plaids, kussens, bedlinnen, alles om woon- en slaapkamers in één stijl aan te kleden. ‘Het moest een collectie met 100 procent natuurlijke materialen en met een duidelijke oorsprong worden. Door deze keuze hebben we nu onze grote kracht te pakken: het op maat maken van handgemaakte producten binnen een korte levertijd.’

Wisselwerking

Het geeft Fem Home een enorm voordeel omdat het geen grote voorraden hoeft aan te leggen. ‘Ik denk dat dat is wat de crisis ons gebracht heeft. De nieuwe economie die nu ontstaat is er één van samenwerken, van elkaar iets gunnen. Zo stellen we ook ons op richting de retailers waarmee we werken. We luisteren naar hun problemen en proberen mee te denken en oplossingen aan te dragen. Internet bijvoorbeeld is voor veel retailers een doorn in het oog. Ze zien omzet wegvloeien. Daarom delen onze retailers mee in wat wij via internet verkopen.’ 

Interieurarchitecten

Naast het retailkanaal zijn interieurarchitecten belangrijke partners waarmee Fem Home samenwerkt. Met hen richten Femke en haar team hotels, kantoren en (land)huizen in. ‘Voor hen zijn we een interessante partner, vanwege het product dat we leveren, het maatwerk tegen korte levertijden, maar ook omdat we een compacte organisatie zijn. We weten waar het product vandaan komt, wie het maken en onder welke omstandigheden dat gebeurt.’

Het bedrijf dat Femke voor ogen had noemt ze ‘een droom’. En als je haar enthousiasme hoort en de fraaie voorbeelden van haar werk ziet, lijkt die droom uitgekomen. ‘Vanzelf ging het niet,’ zegt ze. ‘Ook ik heb keuzes moeten maken en dat was soms pittig, maar ik heb het wel gedaan. Ik denk dat als je iets doet waar je écht in gelooft en je de mensen om je heen hebt die je daarin ondersteunen, je alles aan kunt.’

Fem Home is van naam veranderd en heet nu Frankly Amsterdam
Website: www.femhome.com

Lees het artikel in de Sigt